
Forretningsudvikling handler ikke altid om at imødekomme de seneste digitale udviklinger. Digitaliseringen er god for meget, men glem ikke det personlige bånd med kunde og interessenter.
Verden nu til dags er meget digitaliseret, og det mærker man på næsten alle områder. Den stigende digitalisering, giver et hav af muligheder. Vi kan i bund og grund gøre meget mere, end nogensinde før. Det er selvfølgelig også noget vi mennesker skal benytte os af. Men betyder det så, at alt der kan digitaliseres, skal? Der er steder, hvor det gode gamle kan virke bedre. Læs videre og find ud hvordan du kan fremvise dit budskab meget bedre – med hjælp fra gode, gamle og dokumenterede marketingdiscipliner.
Det personlige touch kan ikke erstattes
På mange fronter vil det gamle igen blive det nye. Det betyder kort sagt, at vi søger lidt væk fra den helt digitaliseret verden, og i stedet mod ting der giver en mere virkelig og personlig følelse. Som nævnt, giver den digitaliseret verden os et hav af muligheder, som vi bestemt også benytter os af, men det betyder altså ikke, at alt der kan digitaliseres, skal digitaliseres. Grunden til at det gamle igen bliver det ”nye”, skal findes i den personlighed, der er ved ting, som ikke er digitaliseret. Personligheden hos ting som gode gamle flyers, kan f.eks. være rigtig svær at skabe igennem en digitaliseret version. Forestil dig en situation, hvor du er på messe og ikke længere har den personlige kontakt, men i stedet får en digital invitation. Jo, det kan lyde praktisk, men i det kommunikationsøjeblik, giver det meget mere mening med en hand-out, da der derved sker en personlig udveksling. Man giver noget fysisk, og den handling er langt mere symbolsk, end vi på nuværende tidspunkt kan matche digitalt. Tænk også på noget som invitationer. Det at få en indbydelse med posten har en markant anderledes signalværdi end en invitation over sociale medier eller e-mail. Bryllupsinvitation digitalt? Nej tak. Det ville være upersonligt og fravige alle traditioner. Selvom vi alle sammen er blevet vant til den digitaliseret verden, og bevæger os rundt i den som om, at det er det eneste, der har eksisteret, giver et papir i din hånd altså bare en helt anden følelse. Vi ser så mange ting på internettet, og mange ting bliver derfor heftigt scrollet forbi. Det sker ikke på samme måde med en flyer eller invitation, der kommes i hånden eller lander i postkassen. Det vækker vores interesse, og får os derfor til at læse det hele igennem.
Kommuniker med en personlig appel
Som nævnt overgår flere og flere kommunikationsprodukter til det digitale format, hvilket udtynder det gode gamle papirformat. Hvis du ønsker at gøre dine budskaber til dine kunder mere personlige, men samtidig mere eksklusive, vil printede flyers, plakater, invitationer, foldere, visitkort og meget andet derfor være et bedre valg. Her handler det nemlig ikke bare om at skabe kontakt, det handler om at skabe indtryk. Af samme årsag er den personlige appel i kommunikationssituationen meget væsentlig. Du etablerer nemlig både kontakt og har mulighed for at gøre dig personligt bemærket for din person. Og lad os nu bare indrømme det. Vi handler med personer, hvor vi respektere dem for deres person og faglige format. Med den personlige indgang kan du oparbejde goodwill inden for begge områder rigtig hurtigt. Alternativet, der i firmaregi typisk er e-mailkommunikation, kræver længere tid, før der er etableret et bånd, der kommer det fysiske møde nær.